Távfelügyelet
A távfelügyelet feladata a vagyonvédelmi rendszerek eseményeinek, riasztásainak fogadása egy felügyeleti központban, ahol intézkednek a további teendőkről. Szükség esetén a kivonuló szolgálat rövid időn belül a riasztás helyszínére siet és megteszi a helyzetnek megfelelő intézkedéseket.
A vagyonvédelmi riasztórendszer önmagában csak a nem kívánt események jelzésére alkalmas, teljes biztonságot csak mechanikai védelemmel és élőerő - emberi - beavatkozással tud nyújtani.
Ma már az alap riasztóberendezések önmagukban nem feltétlenül hatásosak, hiszen szirénáik hiába szólalnak meg hatalmas hangerővel, nincs mindig bátor ember a közelben aki beavatkozzon az eseményekbe. Egyrészt még mindig viszonylag sok a téves riasztás, másrészt pedig valljuk be, hogy általában kényelmesek és közömbösek az emberek ilyen esetekben. Ki fog átmenni hajnali fél háromkor a szomszéd házba, ha megszólal a riasztó berendezése.
Ezen problémákra ad megoldást a nap 24 órájában-készenlétben álló távfelügyeleti szolgálat.
A távfelügyeleti szolgáltatások lehetőségei
A távfelügyeleti szolgáltatás az ország különböző pontjain lévő riasztó-, tűzjelző-, és különféle segélyhívó rendszerek jelzéseit, állapotváltozásait egy folyamatosan működő felügyeleti központban fogadja, a helyi riasztáshoz képest jóval hatékonyabb védelmet biztosítva. A felügyeleti állomás diszpécserei egy számítógépes szoftver segítségével éjjel-nappal fogadják az ügyfelek rendszereiből – különböző kommunikációs csatornákon – érkező jelzéseket. Ezeket regisztrálják, feldolgozzák, és szükség esetén a jelzéstípusnak megfelelően intézkednek, a megbízóval kötött szerződésben foglaltak alapján.
Melynek keretében a beérkező jelzés kiértékeléseután az operátor azonnal intézkedik, és szükség esetén, telefonon riasztja az előre megadott személyeknek.
-
A távfelügyelet az alábbi lehetőségeket nyújtja ügyfelei részére
-
Betörésjelző távfelügyelet
legáltalánosabb módon elterjedt alkalmazás, látható, hogy melyik érzékelő jelzett, melyik ajtót vagy ablakot feszítették ki, hol történt a mozgás és a megadott személyek vagy a kivonuló szolgálat riasztása
-
Tűzjelző távfelügyelet
követhető, hogy melyik helyiségben keletkezett a tűz, a tulajdonos vagy tűzoltók értesítése
-
Támadásjelző távfelügyelet
legfontosabb riasztás, emberéletekről lehet szó, általában a helyi sziréna nem riaszt, speciális intézkedést igényel
-
Lift vészjelző távfelügyelet
liftben ragadtak kimentéséről intézkednek
-
Egészségügyi segélyhívás
idősek, betegek, mozgáskorlátozottak, elszigetelt helyen, pl. a tanyavilágban élők bármely vészhelyzetben jelezéstküldhetnek, a részükre biztosított, állandóan viselhető jelző eszközök segítségével
szociális intézményeknek, otthoni ápolást nyújtó szolgálatoknak, családsegítő intézményeknek és magánszemélyeknek részére
-
Biztonsági kamerarendszer távfelügyelet
riasztás esetén vagy folyamatos megfigyelés és intézkedés, egyértelműen meghatározható a riasztást kiváltó ok, ezáltal a téves riasztások gyakorisága minimalizálható
-
Nyitás-zárás jelentés
mikor ,ki, mely kóddal nyitotta és zárta a védett területet, havi lista készítés
-
Zárás elmaradás jelentés
megadott időben nem lett aktiválva a riasztó, melyet jeleznek az értesítendő személynek
-
Teszt jelentés
a riasztóberendezések beállíthatók, hogy időszakonként képesek legyenek tesztjelentéseket küldeni az ügyeletre, leellenőrizve ezzel a riasztó és az átjelző vonal helyes működését, a tesztjelentés elmaradása esetén az ügyelet felhívja a megadott személyeket
-
Riasztórendszer meghibásodásának jelzése
beavatkozást igénylő problémák esetén a szerviz értesítése
-
Műszaki távfelügyelet
épületgépészeti berendezések, hűtőházak, mélyhűtő pultok, kazánok, fűtés, szellőzés stb. leállásának , meghibásodásának jelzésére
-
Áramkimaradás jelzése
állandó felügyelet nélküli épületek ellenőrzése
-
Gépjárművédelmi távfelügyelet
gépjármű flotta, vagy egyetlen személyautó műholdas gépjárműkövetése, naprakész információt nyújt a járművek helyzetéről, a védett jármű pozíciója 3 másodpercenként leolvasható egy Internetes felületen, letölthető a menetlevél, üzemidő táblázat és tankolási lista, lopás esetén azonnal tudja merre található az autó, használatával könnyedén kiszűrhetőek a flotta üzemeltetésével kapcsolatos felesleges költségek
-
Egyéb speciális jelzések fogadása
alagsori szintek vízbetörés, vagy talajvíz jelzése, gázszivárgás jelzése, stb.
Riasztás esetén, a diszpécserszolgálat a rendelkezésére álló jelzéseknek megfelelően eldönti a betörési riasztás valódiságát, szükség esetén a helyszínre küldi a kivonuló szolgálatot és telefonon értesíti a megadott személyeket (pl. a tulajdonost). A kiérkezési idő kb. 15 perc, mely helyszíntől függően lehet kevesebb vagy több (belvárosban 8-10 perc, külterületen előre egyeztetendő)
-
A kivonuló járőr a helyszínen:
-
átvizsgálja a helyszínt, lehetőség szerint megállapítja a riasztás okát
-
ellenőrzi a védett objektum, épület zártságát, épségét
-
tettenérés esetén feltartóztatja, a rendőrség kiérkezéséig visszatartja a bűncselekmény elkövetőjét
-
a rendőrség, vagy a megbízó megérkezéséig biztosítja a helyszínt, az esetleges nyomokat
-
dokumentálja a riasztással kapcsolatos körülményeket
-
Kommunikációs lehetőségek a riasztóközpont és a távfelügyeleti szolgálat között
-
Vezetékes telefonvonal
Meglévő telefonvonal plusz költségek nélkül felhasználható a jelzések átvitelére, figyelni a telefonvezeték elvágásának lehetőségére
-
Rádiófrekve nciás jeltovábbítás
Nem kell telefonvonal, nehezebben szabotálható, egyszeri beruházást igényel, gyors, országos lefedettség nem megoldott, így nem mindenhol elérhető
-
GSM hálózaton működő jelátvitel
Országos lefedettség, SMS küldési lehetőség is, odafigyelni a hívásegyenleg feltöltésére, zavarható
-
GPRS alapú, mobil kommunikáció
IP alapú adatkommunikáció, gyors, titkos, kétirányú, biztonságos, tesztjelzések küldése beállítható 1 perc és 12óra között, elsősorban távfelügyelet részére, nagyobb információ átjelzési lehetősége
-
Internet alapú
A legújabb megoldási lehetőség, kétirányú kommunikáció, széleskörű információ átjelzés, vagyonvédelmen kívül más műszaki paraméterek is továbbíthatók
-
Egyéb megoldások
Vezetékes telefonvonalon sáv feletti átjelzés, ISDN D csatornás jelzés, x.25, stb.
-
Átjelzés biztonságának növelése
-
Két jelzési mód használata
A riasztóközpont két kommunikációs útvonalon is elküldi a jelzéseket a távfelügyeletre pl.: vezetékes és mobil telefonon
-
Folyamatosan ellenőrzött összeköttetés használata
Amely meghatározott időközönként ellenőrzi az átviteli út meglétét és hiba esetén riaszt pl.: GPRS
Amennyiben a kivonuló szolgálat riasztás esetén, a vállalt időn belül nem érkezik meg a helyszínre és ha ebből kára keletkezik az Ügyfélnek azt a szolgáltató a szerződésben foglalt összeghatárig, saját felelősségbiztosításának terhére megtéríti.